Český jazyk

Proklik na aktuální stránky: .....................................................................................................................................................                                  www.mgr-mgr-martin-polach.cz


Koncovky přídavných jmen po obojetných souhláskách B, F, L, M, P, S, V, Z


PŘÍDAVNÁ JMÉNA TVRDÁ

veselý muž, veselá žena, veselé dítě ....

malý chlapec / mladý chlapec

malí chlapci / mladí chlapci

s malými chlapci / s mladými chlapci

PŘÍDAVNÁ JMÉNA MĚKKÁ

učíme se cizím jazykům


ten cizí jazyk
ta cizí žena
to cizí dítě

=> vzor. jarní
učíme se cizím jazykům / jarním jazykům


Změna souhlásky
h -> z (drahý přítel - drazí přátelé)
ch -> š (hluchý stařec - hluší starci)
k -> c (velký člověk - velcí lidé)
r -> ř (dobrý sportovec - dobří sportovci)


-ský -> -ští (italský pěvec - italští pěvci)
-cký -> -čtí (pardubický rodák - pardubičtí rodáci)
-čký -> -čcí (maličký chlapec - maličcí chlapci)




PŘÍDAVNÁ JMÉNA
Přídavná jména vyjadřují vlastnosti podstatných jmen. V podstatě nám říkají, jaké to podstatné jméno je.    

Např. kulatý míč, chytrý žák, hodný syn, pracovitý člověk ....
Máme také přídavná jména přivlastňovací, ta vyjadřují, komu následující podst. jméno patří, čí je.    Např. maminčina košile, tatínkova práce, Nerudova ulice ....
Přídavná jména patří mezi ohebné slovní druhy, můžeme je skloňovat. Při skloňování přídavných jmen se řídíme dvěma vzory - tvrdým vzorem mladý a měkkým vzorem jarní.

Přivlastňovací přídavná jména pak skloňujeme podle vzoru otcův a matčin.
Svým tvarem mohou přídavná jména vyjadřovat: rod   -   číslo   - pád

Mezi charakteristické vlastnosti přídavných jmen patří jistě stupňování, díky kterému mohou vyjadřovat různé míry určité vlastnosti. Rozlišujeme tři stupně (např. velký, větší, největší).


OPAKOVÁNÍ - podstatná jména - viz. PS


POUKÁZKA
AUTOMATICKÉ VYŠKRTNUTÍ ZNÁMKY Z KLASIFIKACE

Tuto poukázku lze uplatnit v termínu od 4.2.2019 do 28.6.2019.
Poukázku může žák použít pouze jednou. Poukázku nelze použít zpětně. Akceptace poukázky je možná pouze neprodleně
po zjištění špatné známky.
Ačkoliv je žák držitelem platné poukázky, není nutností získávat právě takové známky, na které by mohla býti poukázka využita !             Mgr. Martin Polách


Recitační soutěž - třídní kolo.... minimálně 4 sloky


3.1.2019 odpočinutí opět startujeme :)



REFERÁT O KNIZE: odevzdat do 9.1.2019 

Jak vypadá zápis o knize?

Referát vypracuj stejně jako vzor ve škole na speciální list - formát A4.

Jestli bude obyčejný bílý, linkovaný, čtverečkovaný ... to je na tobě...

název knihy, autor - jméno spisovatele

ilustrátor

hlavní postavy
Samostatný text: obsah - stručný, stačí pár vět, soustřeď se na hlavní postavy (kdo), hlavní děj (o čem), kdy se to odehrálo a kde (prostředí), piš vlastními slovy - neopisuj nic z obalu knížky ani odjinud, zkus to samostatně. Můžeš vyzdvihnout zajímavé momenty v příběhu a pod. /hodnocení - tvůj názor na knihu nebo pocit z knížky (jestli se ti knížka líbila, nebo jestli byla nudná, co se ti na ní líbilo, co se ti nelíbilo, proč, přečetl by sis ji ještě jednou, komu bys ji doporučil) obrázek - může být nakreslen, nakopírován, vytisknut... Popřípadě si můžeš knihu přinést a nakopírujeme ve škole. Grafická úprava celého díla je na tobě.

Každý, kdo si tvůj zápis přečte, by měl pochopit, o čem knížka byla. Proto dávej pozor na to, aby věty na sebe navazovaly a abys nepřeskakoval v ději, aby text dával smysl. Pokus se psát tak, aby se ti neopakovala stejná slova. Zápis nemusí být dlouhý a podrobný, ale měl by obsahovat vše důležité. Délka zápisu se odvíjí od výběru knihy, tvých schopností a dovedností. Celý zápis si po sobě na závěr vždycky ještě jednou pečlivě přečti a zkontroluj, že ti nikde nechybí čárky, háčky, tečky a nemáš tam zbytečné chyby.


Prezentace z výuky.. Význam vyjmenovaných slov, slova příbuzná

NÁZVY S Y/Ý UPROSTŘED SLOVA / CIZÍ A JINÁ SLOVA S Y/Ý UPROSTŘED SLOVA


Pozor na význam vyjmenovaných slov !!!


11.12. význam vyjmenovaných slov
Obrázek - vyjmenované slovo - výkladový popis slova - užití slova ve větě.

Př. obrázek (v):   žvýkat:  rozmělňovat potravu pomocí zubů a pohybů dásní - Náš malý Pepíček se naučil žvýkat žvýkačku.


13.12. Minidiktát 3x3 pro všechny !!!

14.12. Doplňovačka : VYJMENOVANÁ SLOVA


Opakujeme vyjmenovaná slova !!!  B, F, L, M, P, S, V, Z

Vyjmenuj obojetné souhlásky, měkké souhlásky, tvrdé souhlásky !!!


3.12. pondělí: procvičování na PC
5.12. středa: opakovací pracovní list - Čert Matla
6.12. čtvrtek: minidiktát / mluvní cvičení na 1min.


Pozor na dvojice slov - s, z, vz...


29.11. PODZIMNÍ OPAKOVÁNÍ UČIVA
Úkoly podle zadání v sešitu.


Středa 14.11.2018 : předložky s (se), z (ze) - doplňovačka
Čtvrtek 15.11.2018  : minidiktát 3x3
Pátek 16.11. 2018 : předpony s, se, z, ze, vz, vze 


Procvičování z dnešní hodiny ČJ. 


PŘEDLOŽKY s, se  / z, ze ...


Při psaní správné předložky rozhoduje pád, ke kterému se předložka váže. Jinými slovy vždy záleží na tom, v jakém pádu je slovo, ke kterému předložka patří. 
                             s, se - 7. pád   / z, ze - 2.pád

Např. s maminkou (s kým, s čím?)   /   z práce (z koho, z čeho? )


Při psaní předpon s, z nebo vz je nejdůležitější si vždy uvědomit, co dané slovo vyjadřuje. Podle toho, co znamená, pak rozhodneme, kterou z předpon využijeme.


Procvičování předpon s, se, z, ze, vz, vze ...
https://www.mojecestina.cz/article/2014091902-test-psani-predpon-s-z-a-vz-7
https://www.mojecestina.cz/article/2014090901-test-psani-predpon-s-z-a-vz-6

           Po kliknutí na chybu, je vždy k dispozici vysvětlení...

Chytáky u psaní s, z https://www.mojecestina.cz/article/2012092805-chytaky-u-psani-predpon-s-z


Odkaz na editor, který napomáhá  k vytvoření básniček a rýmů: https://rymovac.cz/editor.php


úterý 6.11.2018 - SOUHLÁSKOVÉ SKUPINY NA ROZHRANÍ PŘEDPONY A KOŘENE

výběr správné varianty:  oči se (rozářily / rozzářily / roz zářily)      /      výběr vhodné předpony: PS: str.14, cv.5
středa 7.11.2018 -SOUHLÁSKOVÉ SKUPINY NA ROZHRANÍ  KOŘENE A PŘÍPONY

doplňovačka

čtvrtek 8.11.2018 - MINIDIKTÁT 3x3


Drobný testík znalostí
1. V předponách od-, nad-, pod-, před-, píšeme:
a)- t- a -d- 
b)-p- , -n-, -d- 
c) vždy -d- 
d) někdy -d- 

2. Předložka:
a)je samostatným slovním druhem
b)je součástí slova 
c)je vždy na začátku věty
d) je druh přídavného jména

3.Předpona je: 
a)samostatné slovo 
b)součástí slova 
c)druh slovesa 
d)vždy na konci věty

4. Ve kterém řádku je nad- předponou?
a)(nad)lesní 
b)(nad)stolem 
c)(nad)vysokou borovicí 
d)(nad)lesíkem



1.11. PRVNÍ ČETBA - připravený lísteček/ viz. čtenářské slunce


ÚKOL NA PONDĚLÍ - Vyprávění - nalosovaná hlavní postava a místo děje, viz. pracovní list. 

Text píšeme na druhou stranu.
Nezapomínej!
Vypravování má děj.
Využívej přímou řeč.
Vypravování obsahuje ÚVOD, STAŤ (HLAVNÍ ČÁST PŘÍBĚHU - dějovost) a ZÁVĚR.

  • Úvod - uvedení do vyprávění, je třeba nastínit děj, představit postavy ve vyprávění a místo, kde se příběh odehrává, úvodu se také říká expozice
  • Zápletka - v podstatě část Vašeho vyprávění, kde se něco začíná dít (kolize). Objevuje se hlavní myšlenka textu. Ta bývá v závěru vyřešena nebo ponechána čtenáři k volnému domyšlení.
  • Vyvrcholení - zápletka se může například rozuzlovat a my si při čtení uvědomujeme, o co vlastně šlo (krize). Tato část je většinou nejdelší a nejzajímavější. Často je nejvíce napínavá.
  • Zvrat - není nic lepšího, když čteme nějaké vyprávění, když se najednou stane něco, co nečekáme (peripetie). Může také obsahovat uklidnění situace.
  • Rozuzlení a závěr vypravování - konec vypravování, obsahuje celkové shrnutí textu, vyvození hlavních myšlenek apod.


čtvrtek 11.10. - Minidiktát 3x3
pátek 12.10 -  Párové souhlásky (viz.úkol z víkendu)  Odkazy na procvičování: 
https://skolakov.eu/cesky-jazyk-2-trida/parove-souhlasky</p>
https://www.chmelkova.cz/cestina/spodoba/spodoba_1/spodoba1.htm

                     Odvozování slov (příprava PS str.11. ,cv.2)



SLOH: VYPRAVOVÁNÍ (práce s osnovou)


Úkol na víkend - Podobně znějící hlásky na konci slova - vybarvování: pracovní list


DÚ na pondělí 8.10. - Čítanka. Znovu pročíst (i nahlas) text na str. 21-23
CHODBA Z MORAVY DO PRAHY - Leontina Mašínová
V pondělí známkujeme.


Cvičení na procvičení stavby slova - KOŘEN
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php


Cvičení na procvičování stavby slova - PŘEDPONA  - KOŘEN - PŘÍPONA
https://rysava.websnadno.cz/ceskyjazyk_3.roc/koren1.htm

Cvičení na procvičování stavby slova - PŘEDPONA - KOŘEN - PŘÍPONA(koncovka)

https://www.umimecesky.cz/tvorba_slov_mala_sada-3-uroven/139


STAVBA SLOVA
KOŘEN - Je to část slova, která je společná slovům příbuzným. Může to být i samostatné slovo.
PŘEDPONA - Je to část slova, která je před kořenem. Je tvořena jednou či více předponami. Např.  

nepřeskočil

PŘÍPONA - Je to část slova, která je za kořenem. Může být tvořena i koncovkami. 
KONCOVKA - Je to část slova, která se v jeho různých tvarech mění.

PŘÍBUZNÁ SLOVA - Mají společný kořen a svým významem spolu souvisejí.

předpona + kořen         vý + let
kořen +přípona            les + ník
kořen + koncovka        holub + ník
předpona + kořen + přípona         vy+ mysl + et
předpona + kořen + koncovka      po + břež + í 


PONDĚLÍ, 24.9. - předpony x předložky
ÚTERÝ 25.9.  - kontrolní diktát...  Bude sestaven z vět, které obsahují slovní spojení z P.S. str.5/cv. 9.

 ( Diktát přesouváme na úterý 25.9., kdy budou první dvě hodiny suplovány. První vyučovací hodinu předvedete snad profi výkony.)
STŘEDA, 26.9. - slova příbuzná /dle cvičení v učebnici .   

Př.    Baví mě chodit do školy.     Před školou je přechod pro .................................. .  atd.


Připomínám neustálé opakování četby různorodých textů. Čtěte potichu i nahlas. Vyvarujte se vymýšlení, tichému mumlání a nerespektování interpunkčních znamének (čárky, tečky, otazníky...).


MINIDIKTÁT 3x3 - novinka :)


Každý čtvrtek, 2. vyučovací hodinu budeme psát tzv. Minidiktát 3x3 ( 3 slovní spojení zaměřená na vyjmenovaná a příbuzná slova, 3 věty, které jsou především zaměřeny na psaní koncovek podstatných jmen a 3 věty, které ověřují znalost shody přísudku a podmětu).
2 děti budou vylosovány a píší tento diktát na křídla tabule - jsou klasifikovány. Další děti píší v lavici na papír. Po opravách prací na tabuli se děti v lavici rozhodují, zda svou práci odevzdají nebo ne
.


Zadání úkolů: 6.9.2018  - Vstupní opakování na jedničky.


CO BUDOU ŽÁCI V HODINÁCH ČESKÉHO JAZYKA POTŘEBOVAT?

Český jazyk - školní (sešit č. 544 - 40 listů : formát A5)

Český jazyk - domácí (sešit č. 544 - 40 listů : formát A5 )
Český jazyk - pětiminutovky, testy(sešit č. 564 - 60 listů : formát A5 )
Český jazyk - sloh a čtení (sešit č. 564 - 60 listů : formát A5 ) ...
 

Výše uvedené sešity máme z min. školního roku - budeme v nich pokračovat.


Učebnice, čítanka a pracovní sešity pro 5.roč. - cena PS - 90 Kč
psací potřeby: guma, tužka, ořezávátko, pero, propiska jiné barvy nebo pastelky (nutností je zelená propiska nebo pastelka na opravování pětiminutovek) + tvrdá fólie (A4)
ÚKOLNÍČEK : libovolný sešit na zapisování domácích úkolů       ŽK: abychom mohli zapisovat samé 1*.




POZOR !!! Výuka vzoru soudce (5.pád) - učení na základě práce s chybou (viz. pracovní sešit)


3.5. 2018 - pětiminutovka
VZORY: stoj x muž (životnost)
               páni x pány  



Poučka pro určení životnosti u mužského rodu
rod mužský neživotný (1.pád = 4.pád)
Např. pes - psa   (m.ž.)
          dům - dům (m.n.)
          strop - strop (m.n.)


VZORY PODST. JM. ŽIVOTNÝCH: pán, muž, předseda, soudce      VZORY PODST.JM. NEŽIVOTNÝCH: hrad, stroj


PÍSEMNÁ PRÁCE ZA TŘETÍ ČTVRTLETÍ + souhrnný diktát   
ÚTERÝ - 17.4.2018  

Co v písemné práci bude ? 

Napíšeme si do školního sešitu a procvičíme....


Vzory rodu ženského - pomůcka
Žena si nesla růži, zpívala si veselou píseň, i přestože byla zmrzlá na kost


PĚTIMINUTOVKY V TÝDNU 9.4. - 13.4 2018


9.4. - pondělí - PŘEPIS TEXTU
11.4.- středa - DIKTÁT SLOVNÍCH SPOJENÍ (zaměření na koncovky podstatných jmen)
12.4. čtvrtek - SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN DO PŘÍSLUŠNÝCH PÁDŮ
Např.   kolo (7.p, č.mn) - ... s koly (s městy)


SLOH - vyprávění, blahopřání....


AKTIVITA NA PROCVIČENÍ VZORŮ podstatných jmen


    PROBLEMATIKA VZORŮ - moře, kuře
    Žákům často dělá problémy od sebe odlišit slova, která se skloňují podle vzoru kuře a moře .
    Oba vzory (moře a kuře) jsou zakončeny na písmeno -e, navzájem je do sebe můžeme odlišit pomocí 2. pádu, kdy moře má koncovku stejnou jako v 1. pádu (moře bez moře), zatímco vzor kuře je v kmenu rozšířen o písmeno T (kuře bez kuřete).

    Pomůcka podle významu slova
    Vzor moře     Podle vzoru moře skloňujeme:

  • slova zakončená na -iště (schodiště, kolejiště, ohniště ...)
  • slova zakončená na -oviště (pískoviště, brankoviště... )
  • slova zakončená na -liště (učiliště, koupaliště...)
  • slova vejce, ovoce a nebe

Vzor kuře        Podle vzoru kuře skloňujeme:

  • názvy lidských i zvířecích mláďat (dítě, dvojče, kůzle, ptáče, jehně, sele, nemluvně, batole, mládě...)
  • názvy zvířat (prase, saranče, káně, klíště ....)
  • názvy některých plodů (rajče...)
  • slova hrabě a kníže, slova poupě, doupě, koště a vole

Podstatné jméno dítě skloňujeme podle vzoru kuře pouze v jednotném čísle, v množném čísle je toto slovo rodu ženského.


Bereme si domů čítanku - Četba na známky !!!


15.3. Postup při určování vzorů podstatných jmen.

Podstatná jména jsou názvy osob, zvířat, věcí, vlastností a dějů....
Jsou to slova ohebná, skloňují se.
Určujeme u nich mluvnické kategorie jmenné. (pád - číslo - rod - vzor)


Postup při určování vzorů 
1) Určete rod podstatného jména.
př. kolo - (to) kolo - rod střední
2) Řekněte si podstatné jméno v 1. pádě jednotného čísla a sledujte koncovku
př. kolo - koncovka -o (samohláska)
3) Řekněte si podstatné jméno ve 2. pádě jednotného čísla a opět sledujte koncovku
př. (bez) kola - koncovka -a
4) Srovnejte koncovky daného podstatného jména s koncovkami daného rodu a přiřaďte podstatné jméno ke vzoru, který má stejné zakončení v 1. a 2. pádě čísla jednotného 
př. kolo bez kola - jako - město bez města    př.2 konev bez konve - jako - píseň bez písně
                                                                                               (1. pád byl zakončen souhláskou)


Čtvrtek: 8.3.2018 budeme psát pracovní list o přečtené knize. Můžete si připravit drobné poznámky.

Pátek: 9.3.2018 si napíšeme diktát. Diktát bude s přípravou - viz. pracovní sešit str. 5 / cv. 5


Prosím o dohlédnutí na obalení pracovních sešitů do ČJ - II.díl


DOMÁCÍ ÚKOLY NA JARNÍ PRÁZDNINY: (Český jazyk: domácí)  

K úkolu vždy napiš den, i když je třeba budeš dělat všechny najednou.
Pro celý týden platí úkol - naučit se pamětně vzory podstatných jmen rodu středního, ženského a mužského.


město - moře - kuře - stavení

žena - růže - píseň - kost

pán - hrad - muž - stroj - předseda - soudce


PONDĚLÍ:  Urči rody u podstatných jmen a přepiš je do sešitu. 

(břeh, měsíce, sysel, jezera, řeka, únor, obránce, ovoce, ovce, kostky, prskavky, pohyby, koťata, dítě)

ÚTERÝ: Vyskloňuj slovo kuře ve všech pádech  a přepiš do sešitu. (číslo jednotné)

STŘEDA: Napiš do sešitu 2. pády podstatných jmen: město, moře, kuře, stavení, těsto, pole, štěně, zelí 
ČTVRTEK: Napiš větu nebo souvětí. Použij co nejvíce slovních druhů. Nemusí být všechny :)
PÁTEK: Napiš do sešitu větu, v níž použiješ všechny vzoru podstatných jmen rodu středního.


Školní kolo recitační soutěže proběhne 28.2.2018 v 10:50 hod.


DOMÁCÍ ÚKOL

čtvrtek: 8.2.2018

Každý z Vás si ve školním sešitu pohraje se svým křestním jménem.
Jména osob jsou podstatnými jmény. 


1. Převeďte své jméno do množného čísla (1. pád).

Tomáš --->  Tomášové


2. Určete rod daného jména.
Tomáš --->  m. ž.


3. Vyskloňujte své jméno v 7 pádech.
1.pád       Tomáš
2.pád       Tomáše
3.pád       Tomáši, Tomášovi
4.pád       Tomáše
5.pád       Tomáši
6.pád       Tomáši, Tomášovi
7.pád        Tomášem


V příkladu záměrně neuvádím jméno Martin. Nejmenovaný žák by měl poté zjednodušenou práci :)



OPAKOVÁNÍ 5.2.2018 -   ... .2.2018

5.2. - určování slovních druhů v textu na jedničky 

6.2. - přepis známého textu
7.2. - diktát slovních spojení + (otázky jazykového rozboru) - např. Najdi podst. jméno! Kolikátou pádovou otázkou se ptáme na podtrhnuté podstatné jméno? atd.

12.2. - pády podstatných jmen - vypsat pády a pádové otázky - vyskloňovat vybrané podstatné jméno: 
př. 1. pád   hora    2. pád   hory   3. pád  hoře  4. pád horu   5. pád   horo!   6. pád   hoře 7. pád   horou


DÚ: na pololetní prázdniny - datum odevzdání: 5.2.2018
Pracovní list - vybarvování: pády podstatných jme
n


Podstatná jména
U podstatných jmen určujeme :
  • PÁD - 7 pádových otázek
  • ČÍSLO - j. - pes, m. - psi
  • ROD (životnost)  - M-pán, Ž-žena,, S-město
  • VZOR ( Budeme se brzy učit.)


Okazy na procvičování pádů podstatných jmen: 

https://skolakov.eu/cesky-jazyk/3-trida/podstatna-jmena/urcujeme-pady/cviceni1.htm

https://www.ucirna.cz/cestina/podstatna_jmena_pad.php



RECITAČNÍ SOUTĚŽ:


MIMOČÍTANKOVÁ ČETBA 3
V RÁMCI 3. MIMOČÍTANKOVÉ ČETBY SE ZAMĚŘÍME NA POSTAVY Z KNIHY.

Děti si krom autora a ilustrátora připraví stručný popis hlavního hrdiny. Vše stačí ústně.
Automaticky se ale žáci také umí 
stručně vyjádřit  k ději knihy a jsou schopni vlastními slovy vyjádřit názor na knihu.... Líbila se mi, protože .... atd.


V pondělí 22.ledna 2018 si napíšeme pololetní písemnou práci. 

Děti budou mít v úkolníčcích a školních sešitech popsán typ úloh, které se zde vyskytnou. Dostanou také obdobnou práci na domácí procvičování. Práci si v pátek - 19.1.2018 společně zkontrolujeme a zdůvodníme případné chyby.


Co je třeba zopakovat? 
NAUKA O SLOVĚ: slova jednoznačná, mnohoznačná, protikladná, souznačná, podřazená, nadřazená, souřadná, citově zabarvená, spisovná a nespisovná...
STAVBA SLOVA: kořen - předpona -přípona / předložka x předpona
VYJMENOVANÁ SLOVA A SLOVA PŘÍBUZNÁ (Největší nedostatky v rámci opakování se objevily u  VS po B, V a S.)
SLOVNÍ DRUHY: okrajově - tzn. Vyjmenovat slovní druhy! 
Poznat ze zúžené nabídky slovní druh atd... 

(Např.     SKÁKAT                                                          A. podstatné jméno  B. sloveso   C.číslovka

                HLADOVÝ                                                      A. zájmeno     B. předložka       C.přídavné jméno

                            



V úterý 30.ledna 2018 proběhne třídní kolo recitační soutěže.

Každý žák si připraví báseň, která má min. 4 sloky. 

Doporučuji vybrat některou báseň Jiřího Žáčka, Miloše Kratochvíla, Michala Černíka, Emanuela Frynty, Pavla Šruta apod..... Děti budou mít také ve třídě nakopírovány některé zajímavé básně. Pokud se jim jedna z nich zalíbí, báseň jim okopíruji a mohou si ji vzít domů.

Nejlepší recitátor postoupí do školního kola, které proběhne v polovině února. Vítěz školního kola poté může postoupit do okrskového kola, které se bude konat na konci února v městské knihovně. ( A TŘEBA I DÁL ... ? )
                                                                           Těším se na hezky připravené a zarecitované básně.


UČIVO: SLOVNÍ DRUHY


1. JE TŘEBA UMĚT SLOVNÍ DRUHY VYJMENOVAT A PŘIŘADIT KE KAŽDÉMU PŘÍSLUŠNÉ ČÍSLO

např. slovesa - 5


Děti mají ve školním sešitě přehledně vypracovanou látku : 

SLOVNÍ DRUHY (OHEBNÉ, NEOHEBNÉ).
(Při domácí přípravě doporučuji tento materiál využít. Popřípadě jej můžete využít pro kontrolu samostatné práce.)

ZAJÍMAVÉ ODKAZY NA PROCVIČOVÁNÍ: 
https://www.pravopisne.cz/category/vetne-rozbory/tvaroslovi-morfologie/slovni-druhy/
https://www.chmelkova.cz/cestina/slovni_druhy/slovni_druhy1/slovni_druhy1.html
https://www.onlinecviceni.cz/exc/pub_list_exc.php?id=430&action=show#selid


OPAKOVÁNÍ V RÁMCI TÝDNE OD 8.1.2018 DO 12.8.2018.

  • pondělí: pětiminutovka_ Vyjmenovaná slova po V, F, Z
  • úterý: pětiminutovka_ Práce s textem - užití vyjmenovaných slov
  • čtvrtek: diktát se zaměřením na vyjmenovaná slova
  • pátek: procvičování slovních druhů (na jedničky)


DÚ: úterý 9.1.2018 pro ty, kteří nestihly ve škole.
Vymyslet do školního sešitu vždy jeden příklad daného slovního druhu!


ÚKOLY NA VÁNOČNÍ PRÁZDNINY


Opakování vyjmenovaných slov + vyjmenovaná slova po S a F

Učebnice: str. 36/ cv. 1, 2, 3, 4 - ústně. 
                 str. 37/ cv. 3 - písemně do sešitu Český jazyk - domácí
Pracovní sešit: str. 31/ cv. 1, 2, 3 


Podzimní opakování:
1. KOŘEN SLOVA
2. SLOVA STEJNÉHO A OPAČNÉHO VÝZNAMU (SOUŘADNÁ, PROTIKLADNÁ)
3. PŘEDPONY A PŘÍPONY
4. SLOVA NADŘAZENÁ, PODŘAZENÁ, SOUŘADNÁ
5. DOPLŇOVAČKA ě/je
6. ZDVOJENÉ A PÁROVÉ SOUHLÁSKY
7. VYJMENOVANÁ SLOVA PO B


REFERÁT O KNIZE: 28.11.2017 

Referát vypracuj stejně jako vzor ve škole na speciální list - formát A4. Jestli bude obyčejný bílý, linkovaný, čtverečkovaný ... to je na tobě...
Jak vypadá zápis o knize?

  • název knihy, autor - jméno spisovatele
  • ilustrátor
  • hlavní postavy
  • Samostatný text: obsah - stručný, stačí pár vět,  soustřeď se na hlavní postavy (kdo), hlavní děj (o čem), kdy se to odehrálo a kde (prostředí), piš vlastními slovy - neopisuj nic z obalu knížky ani odjinud, zkus to samostatně. Můžeš vyzdvihnout zajímavé momenty v příběhu a pod. /hodnocení - tvůj názor na knihu nebo pocit z knížky (jestli se ti knížka líbila, nebo jestli byla nudná, co se ti na ní líbilo, co se ti nelíbilo, proč, přečetl by sis ji ještě jednou, komu bys ji doporučil)obrázek - může být nakreslen, nakopírován, vytisknut... Popřípadě si můžeš knihu přinést a nakopírujeme ve škole. Grafická úprava celého díla je na tobě.
  • Každý, kdo si tvůj zápis přečte, by měl pochopit, o čem knížka byla. Proto dávej pozor na to, aby věty na sebe navazovaly a abys nepřeskakoval v ději, aby text dával smysl. Pokus se psát tak, aby se ti neopakovala stejná slova. Zápis nemusí být dlouhý a podrobný, ale měl by obsahovat vše důležité. Délka zápisu se odvíjí od výběru knihy, tvých schopností a dovedností. Celý zápis si po sobě na závěr vždycky ještě jednou pečlivě přečti a zkontroluj, že ti nikde nechybí čárky, háčky, tečky a nemáš tam zbytečné chyby. 


Pátek: 24.11.2017 - prezentace příběhů/pohádek - Vyjmenovaná slova po  B.
27.11, 28.11, 29.11. 
- pětiminutovky. - Doplňovačka - Vyjmenovaná slova po B.

28.11. - REFERÁTY - mimočítanková četba.

30.11. - ČTVRTEK - Podzimní opakování - velká písemná práce. V týdnu budeme na práci procvičovat.




Úterý, 14.11.2017 - Diktát - problematika je/ě a zdvojené souhlásky
Středa, 15.11.2017 - Český jazyk na PC - procvičování vyjmenovaných slov po B.


  • Úterý, 7.11.2017 - pětiminutovka na jedničky - Doplňovačka je/ě
  • Středa, 8.11.2017 - pětiminutovka - Doplňovačka je/ě


PREZENTACE Z PONDĚLNÍ HODINY:



SHRNUTÍ UČIVA: PŘEDLOŽKY A PŘEDPONY


PĚTIMINUTOVKY (týden: 30.10.2017 - 3.11.2017)


pondělí, 30.10.2017 - ROZEZNAT PŘEDLOŽKY A PŘEDPONY....

...  např. (od)hodit, (od)školy, (pod)daný, (pod)stolem....    (příprava P.S. -str. 15/cv.1 a str.16/cv.3)

úterý, 31.10.2017 - Doplň do vět vhodné předložky.

Šel jsem ........... domu přímo ..................... škole. (Šel jsem od / z domu přímo ke škole.)


čtvrtek, 2.11.2017 - Utvoř slova s předepsanými předponami.

roz-          rozkaz, rozběhnout ...

před-       předseda, předepsat ...
od-           odjezd, odnést ...


Středa: 1.11.2017 - výuka v počítačové učebně. Není třeba brát si pomůcky na Český jazyk.



KOPIE DÚ na pondělí 30.10.2017  - Předpony a předložky. 

+ příprava na diktát, středa 25.10.2017: Pracovní sešit str.15/cvičení 2. - Přepsat do sešitu Český jazyk - domácí. *Vyznačit problematická slova.


V úterý, 17.10.2017 známkujeme čtení!
Nezapomeňte na báseň POHÁDKA - středa 18.10.2017.


PĚTIMINUTOVKA
čtvrtek a pátek - 12.10.2017 -13.10.2017  (slova opačného významu, slova spisovná a nespisovná, slova neutrální a slova citově zbarvená)


PÁTEK: 6.10.2017
PĚTIMINUTOVKA:

  • slova jednoznačná a mnohoznačná  
  • slova souznačná - stejného, podobného významu 
  • slova opačného významu - protikladná


...  formou přiřazování ...
Např.  Podtrhni stejnou barvou slova opačného významu.


                           malý            široký
                           tenký           den
                           tma             velký
                           noc              světlo


DOMÁCÍ ÚKOL: DO PONDĚLÍ 9.10.2017
Napiš větu a nakresli ilustrační obrázek s užitím mnohoznačnosti slova. 



ČESKÝ JAZYK - MLUVNICE
Prezentace, ve které jsme si opakovali slova jednoznačná a mnohoznačná
.


V příloze najdete náměty pro mimočítankovou četbu


S dětmi se budeme o výběru knih ještě bavit. S rodiči si o knížkách také řekneme na třídních schůzkách.

Aby děti čtení bavilo, je důležité vybrat kvalitní knihy. 
Alespoň jeden z vybraných titulů bude knihou poetickou.

Je přínosné číst knihy moderní i klasickou literaturu (Němcová, Erben, Čapek, Drda, Andersen, Zinnerová, Poláček ...)

Je možné číst také různé encyklopedie.


Odkaz na seznam oceněných knih.     https://www.ctenipomaha.cz/cs/knihy/knihy-pro-1-5-tridu
Pozor !!! Někdy knihy nebývají oceněny kvůli své kvalitě obsahové,  ale např. kvůli zajímavosti grafiky a pod.


V DALŠÍM SOUBORU NALEZNETE CVIČNOU VARIANTU NA ZÍTŘEJŠÍ PÍSEMNOU PRÁCI... 


V práci se také objeví grafické znázornění stavby slova - HLÁSKOSLOVÍ...
Tzn.:      KOČKA - XOXXO       ,kdy platí      O  - samohláska
                                                                      X - souhláska


OPAKOVÁNÍ - Pádové otázky  ... trošku jinak :)



V rámci ČJ mají žáci za úkol přečíst v průběhu školního roku minimálně 5 knih.
O knize vždy budeme zpracovávat drobný referát, ale vždy jinou formou. Žáci budou o této formě vždy s předstihem informováni.


TERMÍNY:

  • 24.10.2017
  • 28.11.2017
  • 12.1.2018
  • 6.3.2018
  • 15.5.2018


Seznam doporučených knih najdou žáci ve třídě na nástěnce.


Co budou žáci v hodinách českého jazyka potřebovat?


  • Český jazyk - školní (sešit č. 544 - 40 listů  : formát A5)
  • Český jazyk - domácí (sešit č. 544 - 40 listů : formát A5 )
  • Český jazyk - pětiminutovky (sešit č. 564 - 60 listů : formát A5 )
  • Český jazyk - sloh a čtení (sešit č. 564 - 60 listů : formát A5 )  
  •     ... Každý sešit za nákupní cenu 5 Kč - hromadná cena za sešity do ČJ tedy činí - 20Kč
  • Učebnice, čítanka a pracovní sešity  - cena PS - 80 Kč
  • psací potřeby:  guma, tužka, ostřítko, pero, propiska jiné barvy nebo pastelky (nutností je zelená propiska nebo pastelka na opravování) + tvrdá fólie (A4)
  • ÚKOLNÍČEK : libovolný sešit na zapisování domácích úkolů


ODKAZY NA STRÁNKY, KDE JE MOŽNO PROCVIČOVAT PRAVOPIS A MLUVNICI


https://www.pravopisne.cz/

https://www.umimecesky.cz/cesky-jazyk-4-trida/



email: mgrpolach4a@seznam.cz
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky